نردبان کارآفرینی

  به جرات می‌توان گفت اعتماد به نفس تقريبا در تمام جنبه‌های زندگی نقشی کليدی دارد، با وجود اين بسياری از افراد در کسب آن با دشواری مواجه هستند.  متاسفانه افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، برای کسب موفقيت مشکل دارند. خوشبختانه اعتماد به نفس مهارتی آموختنی است و در اين نوشتار سعی خواهد شد نحوه تسلط به اين ابزار به اشتراک گذاشته شود.

از نگاه ديگران چقدر اعتماد به نفس داريد؟  سطح اعتماد به نفس از جنبه‌های مختلفی چون رفتار، زبان بدن، نحوه صحبت، آنچه می‌گوييد و برخی موارد ديگر قابل تشخيص است.

جدول زير به طور مثال، مقايسه رفتاری جالبی ارائه می‌کند:

رفتار همراه با اعتماد به نفس    رفتار بدون اعتماد به نفس

آنچه فکر می‌کنيد درست است انجام می‌دهيد، حتی اگر بدانيد ديگران انتقاد يا شما را مسخره می‌کنند.    رفتار خود را بر اساس نظر مردم، تنظيم می‌کنيد.

به ريسک پذيری و تحمل سختی برای رسيدن به نتايج بهتر تمايل داريد.    با ترس از شکست و اجتناب از خطرات احتمالی، هميشه در حاشيه امنيت خود باقی می‌مانيد.

به اشتباهات خود اعتراف می‌کنيد و از آنها به عنوان فرصتی برای يادگيری استفاده می‌کنيد.    تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن به اشتباهات خود به کار می‌بريد.

تا حد ممکن موفقيت‌های خود را به اطلاع اطرافيان می‌رسانيد.    منتظر می‌مانيد تا اطرافيان به دستاوردهايتان تبريک بگويند.

پذيرش تعارفات تشکر با گفتن عباراتی چون:«متشکرم، من واقعا برای انجام اين کار سخت تلاش کردم و خوشحالم که تلاش‌های مرا درک می‌کنيد.»    رد تعارفات تشکر با گفتن عباراتی چون: «من کاری نکردم، هرکسی می‌توانست اين کار را انجام دهد.»

همان‌گونه که در مثال‌های بالا مشاهده می‌شود، اعتماد به نفس پايين می‌تواند مخرب باشد و از فرد علامتی منفی به مخاطب ارسال کند. افراد با اعتماد به نفس عموما مثبت‌تر هستند و به خود و توانايي‌هايشان باور دارند. 

باکسب اعتماد به نفس، خودباوری و عزت نفس نیز در افراد شکل می‌گیرد. حس خودباوری، در ما زمانی ايجاد می‌شود که مهارت‌های مورد نياز برای رسيدن به اهدافمان را به دست آورده باشيم. خودباوری موجب می‌شود افراد در هنگام بروز چالش‌ها، آمادگی بيشتری داشته و از خود مقاومت بيشتری نشان دهند. عزت نفس نيز به عنوان يک مولفه تشکيل‌دهنده اعتماد به نفس به معنای حفظ ارزش برای خود و اينکه به خود برای داشتن يک زندگی شاد و موفق حق بدهيم، به شمار می‌آید.  برخی 

افراد بر اين باورند که اعتماد به نفس با تفکر مثبت ساخته می‌شود؛ اما به موازات اهميت تفکر مثبت، بهبود شايستگی‌ها نقش اساسی در افزايش اعتماد به نفس دارد. 

ابزار اعتماد به نفس خود را بسازيد؛ خبر بد اينکه ساختن اعتماد به نفس هيچ راه‌حل پنج دقيقه‌ای ندارد! اما خبر خوش اينکه با تمرکز و تصميم جدی، اعتماد به نفس به راحتی قابل حصول است. خبر بهتر اينکه با کسب اعتماد به نفس، موفقيت خود را تضمين می‌کنيد و مهم‌تر از همه اينکه اگر اعتماد به نفس واقعی باشد، کسی نمی‌تواند آن را از شما جدا کند. در اين نوشتار، بااستعاره اعتماد به نفس به طی يک سفر  سه گام برای کسب اين ابزار معرفی خواهد شد: 

گام اول- خود را برای سفر مهم کسب اعتمادبه نفس آماده کنيد؛ برای شروع اين سفر، بايد مشخص کنيد در چه سطحی از اعتماد به نفس هستيد و به چه نقطه و جايگاهی می‌خواهيد برسيد و پس از آن تا پايان سفر متعهد و ثابت قدم بمانيد. برای آماده شدن طی اين سفر اين پنج کار را انجام دهيد: 

آنچه تاکنون به دست آورده‌ايد، مرور کنيد؛ به دستاوردهای مهم زندگی خود نگاهی بيندازيد و فهرست 10 دستاورد مهم‌تان را تهيه کنيد. بعد از تهيه اين فهرست، آن را در يک پوشه در دسترس قرار دهيد و هرهفته از مرور دستاوردهای خود لذت ببريد. 

به نقاط قوت خود فکرکنيد. با استفاده از تکنيک SWOT شخصی(که قبلا در همين ستون معرفی شد)، نقاط قوت خود را مشخص کنيد. بايد علاوه بر مرور نقاط ضعف، تهديدها و فرصت‌ها و تهيه راهبردهايي بر اساس همين ورودی‌ها، بتوانيد از فکر کردن به نقاط قوت خود احساس خوبی به دست آوريد. 

به اينکه چه چيزی برای شما مهم است و به کجا می‌خواهيد برسيد، فکر کنيد. تعيين و دستيابی به اهداف، کليد اين بخش است و اعتماد به نفس واقعی از اين راه به دست می‌آيد. هدف‌گذاری فرآيندی برای تعيين اهداف و اندازه‌گيری ميزان تحقق آن است (در همين ستون چند ابزار برای آن معرفی

خواهد شد.). 

ذهن خود را مديريت کنيد. يادبگيريد افکار منفی را از ذهن خود دور کنيد. ابزار تفکر مثبت در اين ستون معرفی خواهد شد. 

به موفقيت خود در اين سفر متعهد باشيد. برای شروع اين سفر، شک و ترديدی به خود راه ندهيد. اگر ابهامی داريد، با آرامش و عقلانيت، آن‌را موشکافی و برطرف کنيد. بايد ريسک‌های اين سفر را به حداقل برسانيد. 

گام دوم- خود را با مسير اعتماد به نفس تطبیق دهید. شروع سفر هرچند آرام، اما بايد در مسير يک هدف باشد. با انجام کارهای صحيح و کسب موفقيت‌های کوچک و آسان خود را در مسير موفقيت قرار دهيد و ساختن اعتماد به نفس را از همين جا آغاز کنيد. سعی کنيد دانش مورد نياز مسير موفقيت را به دست آوريد. در انجام کارها‌ ايده‌آل‌گرا نباشيد. هدف‌های کوچک تعيين کنيد و حتما به آنها برسيد. در اين مسير هميشه تفکر مثبت داشته باشيد.

گام سوم- برای موفقيت شتاب کنيد. در اين مرحله احساس اعتماد به نفس داريد. اکنون زمان هدف‌گذاری‌های بزرگ‌تر و زمان بهره‌برداری از اعتماد به نفس است. فراموش نکنيد که بدون اعتماد به نفس در زندگی، مانند جنگجويي هستيد که بدون اسلحه به ميدان جنگ رفته است! 

منبع: دنیای اقتصاد

دسته بندی: مطالب آموزشی (کارآفرینی، مدیریت)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:کارآفرینی,مدیریت,اعتماد به نفس,موفقیت,entrepreneurship,management,self confidence,success, توسط کارآفرینی